Tax AlertyTax Alert nr 49/2020

30/06/2020

W ramach pakietu tarczy antykryzysowej ustawodawca wydłużył termin na dokonanie zgłoszenia informacji do Centralnego Rejestru Beneficjentów Rzeczywistych (CRBR). CRBR to system, w którym są gromadzone i przetwarzane informacje o beneficjentach rzeczywistych, tj. osobach fizycznych sprawujących bezpośrednią lub pośrednią kontrolę nad danym podmiotem. Rejestr ma charakter publiczny, co umożliwia każdemu dostęp do informacji w nim zgromadzonych.

Obowiązkiem zgłoszenia danych do Rejestru objęte są: spółki jawne, spółki komandytowe, spółki komandytowo-akcyjne, spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, a także spółki akcyjne, z wyjątkiem spółek publicznych w rozumieniu ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o ofercie publicznej i warunkach wprowadzania instrumentów finansowych do zorganizowanego systemu obrotu oraz o spółkach publicznych.

Pierwotnie, termin na zgłaszanie beneficjentów rzeczywistych upływał 13 kwietnia 2020 r. Obecnie, termin ten został przesunięty na 13 lipca 2020 r. dla spółek, które powstały przed 13 października 2019 r. Bez zmian pozostał 7-dniowy termin na zgłoszenie informacji dla spółek, które powstały po 13 października 2019 r.

Zgłoszenie danych do CRBR jest nieodpłatne i dokonuje się za pomocą e-formularza udostępnionego na stronie Ministerstwa Finansów pod adresem https://www.podatki.gov.pl/crbr/. Zgłoszenie opatrzone musi być kwalifikowanym podpisem elektronicznym lub podpisem potwierdzonym profilem zaufanym ePUAP osoby lub, w przypadku reprezentanci łącznej, osób uprawnionych do reprezentacji spółki, której zgłoszenie dotyczy.