Tax AlertyInterpretacja ogólna MF: efektywne opodatkowanie dywidend przy poborze WHT

22/11/2024

W dniu 15 listopada 2024 r. Minister Finansów wydał interpretację ogólną (znak: DD9.8202.1.2024), w której odniósł się do interpretacji niektórych warunków do zastosowania zwolnienia z podatku u źródła przy wypłacie dywidend.

Chodzi o warunek wynikający z art. 22 ust. 4 pkt 2 ustawy o CIT, tj. “podleganie opodatkowaniu podatkiem dochodowym od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania” oraz z art. 22 ust 4 pkt 4 ustawy o CIT, tj. „niekorzystanie ze zwolnienia z opodatkowania całości swoich dochodów, bez względu na źródło ich osiągania”. W szczególności, dotyczy to sytuacji korzystania przez odbiorcę dywidendy ze zwolnienia podmiotowego lub braku zapłaty podatku ze względu na ponoszenia strat.

Minister Finansów, powołując się na orzecznictwo TSUE, potwierdził, że dla spełnienia warunku z art. 22 ust 4 pkt 2 ustawy o CIT odbiorca dywidendy powinien być rezydentem podatkowym w Polsce, innym państwie UE lub UOG. Dodatkowo, spełniony jest warunek „niekorzystania ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od całości swoich dochodów, bez względu na źródło ich osiągania”, także w przypadku, gdy odbiorca dywidendy z innego państwa członkowskiego UE lub EOG korzysta ze zwolnienia podatkowego o charakterze przedmiotowym w stosunku do otrzymywanej dywidendy na podstawie przepisów podatkowych będących implementacją do ustawodawstwa krajowego postanowień Dyrektywy nr 90/435/EWG z dnia 23 lipca 1990 r. w sprawie wspólnego systemu opodatkowania stosowanego w przypadku spółek dominujących i spółek zależnych różnych państw członkowskich.

MF wyjaśnił także, iż nie można uznać, że podatnik korzysta ze zwolnienia z opodatkowania od całości swoich dochodów w przypadku gdy:

  1. dochodzi do przekazywania zysków w łańcuchu podmiotów w taki sposób, że dywidenda nie jest co najmniej jednokrotnie opodatkowana w ramach UE lub EOG, gdy jej rzeczywistym właścicielem jest spółka mająca siedzibę do celów podatkowych poza UE i EOG lub podmiot niespełniający definicji spółki w rozumieniu Dyrektywy nr 90/435/EWG,
  2. brak zapłaty podatku dochodowego przez odbiorcę dywidendy w danym roku podatkowym wynika z jego indywidualnej sytuacji (np. rozliczenie straty podatkowej czy osiąganie wyłącznie przychodów z dywidend).

Tym niemniej, powyższe dwa przypadki mogą być badane przez organy podatkowe, czy nie doszło do obejścia przepisów podatkowych.

Z pełną treścią interpretacji można zapoznać się pod tym linkiem.

Zapraszamy Państwa do śledzenia naszego profilu na LinkedIn: (https://www.linkedin.com/company/ita-doradztwo-podatkowe-sp-z-o-o), gdzie codziennie omawiamy najnowsze orzecznictwo w sprawach podatkowych oraz publikujemy najważniejsze informacje dotyczące zmian legislacyjnych, jak również istotne komunikaty Ministerstwa Finansów.

W alercie przedstawiliśmy kwestie, które w naszej ocenie mogą mieć dla Państwa znaczenie. Informacje zawarte w alercie mają charakter generalny i nie stanowią porady prawnej. Przed podjęciem jakichkolwiek decyzji lub działań, jak również w przypadku pytań lub wątpliwości, prosimy o kontakt z naszymi doradcami podatkowymi, tel. +48 22 250 31 00.