26 maja br. Naczelny Sąd Administracyjny wydał wyrok (sygn. akt I FSK 1944/15), w którym potwierdził stanowiska WSA oraz organów podatkowych, że zaniżanie ceny towaru objętego podstawową stawką podatku VAT stanowi nadużycie prawa
Sprawa dotyczyła Spółki, która sprzedawała promocyjne zestawy składające się z e-papierosów objętych podstawową stawką VAT i książek objętych 5 % stawką VAT. Spółka wyceniła w zestawie ceny produktów w ten sposób, że e-papieros w zestawie kosztował 1,23 zł, a książka od 130 do 200 zł. Cena e-papierosa w zestawie została ustalona w niższej wysokości niż cena jego nabycia, a cena książki w wyższej wysokości od ceny nabycia przez Spółkę.
Taki sposób kalkulowania ceny zakwestionował dyrektor urzędu kontroli skarbowej, dyrektor izby skarbowej, a następnie również WSA.
WSA nie przychylił się do argumentacji Spółki, że takie ustalanie cen towarów sprzedawanych w zestawie miało na celu działania marketingowe. Sąd w wyroku stwierdził, że działania spółki były nastawione jedynie na uzyskanie korzyści podatkowej i tym samym stanowiły nadużycie prawa.
Argumentację WSA podzielił w wyroku z dnia 26 maja NSA i oddalił skargę kasacyjną.