Przedstawiciele Ministerstwa Finansów w rozmowie z prasą poinformowali, że pracują nad wprowadzeniem poprawek do Białej Listy podatników VAT. Termin na złożenie zawiadomienia o zapłacie na rachunek nieujęty na Białej Liście ma zostać wydłużony do 7 dni, a samo zgłoszenie będzie można złożyć elektronicznie.
Przypomnijmy – od 1 września 2019 roku obowiązują przepisy dotyczące tzw. Białej Listy. Od 1 stycznia 2020 roku, podatnicy będą mieli natomiast obowiązek dokonywania zapłaty za koszty wyższe niż 15 000 zł na rachunki bankowe ujęte w tym wykazie. W przeciwnym wypadku, wykluczone będzie zaliczenie wydatku do kosztów uzyskania przychodów a dodatkowo nabywca będzie objęty odpowiedzialnością solidarną za zobowiązanie VAT dostawcy (w zakresie dostawy na jego rzeczy).
Tych konsekwencji można jednak uniknąć, zawiadamiając urząd skarbowy o fakcie dokonania zapłaty na konto inne niż ujęte w wykazie. Przepisy przewidują obecnie, że zawiadomienie powinno zostać dokonane w ciągu 3 dni od dnia zlecenia przelewu.
Rozwiązanie proponowane przez Ministerstwo wydłuży więc przedmiotowy termin do 7 dni. Jednocześnie zgłoszenie będzie mogło zostać dokonane w formie elektronicznej, co powinno stanowić znaczące ułatwienie dla podatników.