20 kwietnia 2015 r. Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu wydał interpretację indywidualną (sygn. ILPB3/4510-1-24/15-4/KS) w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów odszkodowań wypłaconych na rzecz klientów przez przewoźnika.
Sprawa dotyczyła spółki świadczącej usługi transportowe, również za pośrednictwem podwykonawców. W trakcie wykonywania usług dochodzi do powstania szkód w towarach powierzonych przez klientów, bądź opóźnień w świadczeniu usługi. W takich sytuacjach spółka po przeprowadzeniu postępowania reklamacyjnego wypłaca klientom odszkodowania. Zdarzają się również wypłaty odszkodowań motywowane decyzją biznesową (zachowanie relacji z istotnym klientem), kiedy odszkodowanie z punktu widzenia przepisów prawnych nie byłoby należne.
Spółka zapytała się, czy odszkodowania wypłacane na rzecz jej klientów (w tym także w przypadku, gdy odpowiedzialność za szkodę ponosi podwykonawca) mogą stanowić koszty uzyskania przychodów.
Według spółki wypłacane przez nią odszkodowania spełniają ustawowe warunki klasyfikowania wydatków do kosztów uzyskania przychodów, tj. mają związek z uzyskiwanymi przez spółkę przychodami i nie zostały przez ustawodawcę wyłączone z kosztów podatkowych.
Dyrektor Izby Skarbowej po zapoznaniu się ze sprawą uznał stanowisko spółki za prawidłowe w przypadku możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów odszkodowania za zaginięcie i opóźnienie przesyłki, jednakże w sytuacji zachowania należytej staranności w trakcie świadczenia usług. Natomiast w przypadku wypłaty odszkodowań związanych z uszkodzeniami towarów powierzonych spółce uznano, iż stanowią ono rekompensaty za wady w wykonanych usługach, co uniemożliwia zaliczenie ich do kosztów podatkowych. Z kolei odszkodowania płatne na podstawie decyzji biznesowych (w celu zachowania relacji z klientami) to, zdaniem Ministra Finansów, wydatki reprezentacyjne, również wyłączone z kosztów uzyskania przychodów.