W dniu 15 kwietnia 2016 r. na stronach Rządowego Centrum Legislacyjnego zostały zamieszczone projekty rozporządzeń Ministra Finansów w sprawie wzoru pełnomocnictwa ogólnego i wzoru zawiadomienia o zmianie, odwołaniu lub wypowiedzeniu tego pełnomocnictwa, a także szczegółowego sposobu ich zgłaszania.
Zgodnie z Ordynacją podatkową pełnomocnictwo ogólne upoważnia do działania we wszystkich sprawach podatkowych oraz w innych sprawach należących do właściwości organów podatkowych lub organów kontroli skarbowej.
Według nowego projektu, pełnomocnictwo ogólne (PPO-1) oraz zawiadomienie o jego zmianie, odwołaniu lub wypowiedzeniu (OPO-1), mocodawca może zgłosić wyłącznie w formie dokumentu elektronicznego wg wzoru określonego w rozporządzeniu Ministra Finansów, za pośrednictwem portalu podatkowego lub za pomocą Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG). W przypadku wystąpienia problemów technicznych uniemożliwiających złożenie pełnomocnictwa ogólnego, jego zmianę, odwołanie lub wypowiedzenie, w formie dokumentu elektronicznego, pełnomocnictwo składa się wg tego samego wzoru, ale w formie pisemnej.
W celu złożenia pełnomocnictwa w formie elektronicznej będzie musiało być ono podpisane:
– bezpiecznym podpisem elektronicznym weryfikowanym przy pomocy ważnego kwalifikowanego certyfikatu w rozumieniu ustawy z dnia 18 września 2001 r. o podpisie elektronicznym (Dz. U. z 2013 r. poz. 262, z 2014 r. poz. 1662 oraz z 2015 r. poz. 1893) lub,
– podpisem potwierdzonym profilem zaufanym ePUAP lub,
– podpisem elektronicznym użytkownika na portalu podatkowym.
Projekty są obecnie na etapie konsultacji publicznych, które potrwają do 22 kwietnia 2016 r.