Tax AlertyTax Alert nr 135/2015

22/07/2015

W dniu 18 czerwca 2015 r. Minister Finansów wydał interpretacje indywidualną (nr DD10.8221.43.2015.MZO) w zakresie kosztów uzyskania przychodu przy wypłacie odszkodowań.

Sprawa dotyczyła spółki która w ramach prowadzonej działalności zawiera z kontrahentami umowy na świadczenie usług transportowych. Podczas świadczenia ww. usług może dochodzić do opóźnień czasowych w dostawie towarów, które mogą wynikać np. z warunków pogodowych czy trudnych warunków na drodze. Ponadto, w związku ze specyfiką branży spożywczej w której działa wnioskodawca, niezależnie od jego woli i przy zachowaniu wszelkiej staranności dochodzi częstokroć do przegrzania czy przemrożenia towarów, co skutkuje utratą przez te towary wartości. W konsekwencji, po stronie wnioskodawcy pojawia się obowiązek wypłacenia odszkodowania za straty poniesione przez kontrahentów.

W związku z powyższym spółka zadała pytanie czy kwoty pieniężne wypłacone przez nią na rzecz kontrahentów tytułem odszkodowań m.in. za opóźnienia w dostawie towarów czy dostarczenie uszkodzonego towaru mogą stanowić koszty uzyskania przychodów spółki na gruncie ustawy o CIT.

Pierwotnie spółka otrzymała od Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu interpretację, zgodnie z którą spółka mogła zaliczyć wydatki na odszkodowania do kosztów uzyskania przychodów.

Jednakże, Minister Finansów po rozpoznaniu sprawy, zmienił powyższą interpretację indywidualną. Minister Finansów zwrócił uwagę iż art. 16 ust. 1 pkt 22 ustawy o CIT wyłącza z kosztów uzyskania przychodów nakłady poniesione z racji odszkodowań za wadliwe wykonanie usługi. Zdaniem Ministra Finansów wadę wykonanej usługi będą stanowiły wszelkie skutki nienależytego wykonania umowy w tym uszkodzenia towarów powstałych w transporcie, a także niedostarczenie ich w określonym czasie. Nie jest przy tym konieczne badanie czy nienależyte wykonanie umowy nastąpiło z winy podatnika.