Tax AlertyTax Alert nr 67/2016

27/04/2016

W dniu 26 kwietnia 2016 r. Naczelny Sąd Administracyjny wydał wyrok (sygn. akt I FSK 26/15) dot. opodatkowania VAT procedurą marży odsprzedawanych klientom usług hotelowych.

Sprawa dotyczyła Spółki, której działalność polega na organizacji usług turystycznych oraz działa jako agent innych organizatorów imprez (touroperatorów). W ramach prowadzonej działalności Spółka dokonywała m.in. zakupów usług hotelowych stanowiących składnik usługi turystycznej albo ich odsprzedaży traktując ją jako samodzielną usługę. Spółka nie rezerwuje usług hotelowych bezpośrednio w hotelu, a sprzedając usługę w obydwu przypadkach wystawia fakturę VAT z marżą.

Zdaniem Spółki dla opodatkowania usług w systemie VAT marża, nie ma znaczenia, czy usługa ta jest składnikiem imprezy turystycznej, czy też stanowi samodzielną usługę.

Dyrektor Izby Skarbowej zgodził się ze Spółką, iż usługa hotelowa stanowiąca składnik zorganizowanej imprezy turystycznej podlega opodatkowaniu VAT marżą. Natomiast w jego ocenie, samodzielna usługa hotelowa powinna być opodatkowana VAT na zasadach ogólnych.

Ostatecznie sprawa trafiła do WSA i NSA, które zgodnie potwierdziły stanowisko Spółki. WSA w uzasadnieniu wskazał, iż do spełnienia definicji usługi turystyki z art. 119 ustawy o VAT nie jest konieczne spełnienie wymogu kompleksowości tj. objęcia zakresem usługi cząstkowych świadczeń będących składnikiem imprezy turystycznej. Zdaniem sądu Spółka jako podatnik VAT sprzedający usługi hotelowe będące zarówno składnikiem imprezy turystycznej, jak i samodzielną usługą będą opodatkowane w systemie VAT-marża.

Nie zostało jeszcze opublikowane pisemne uzasadnienie wyroku NSA.