W dniu 21 stycznia 2015 r. Naczelny Sąd Administracyjny wydał wyrok (sygn. akt II FSK 338/13) w sprawie kwalifikacji wydatków na zakup części zamiennych do kosztów podatkowych.
Sprawa dotyczyła spółki będącej operatorem sieci telekomunikacyjnej. W celu zapewnienia ciągłości pracy urządzeń, które uległy awarii, spółka kupuje części zamienne. Co do zasady, część zapasowa zastępuje inną do momentu jej naprawy. W związku z powyższym, spółka zapytała Ministra Finansów w jaki sposób powinna ująć zakup powyższych części w kosztach podatkowych.
W interpretacji indywidualnej Minister Finansów uznał, iż wydatki na części zamienne, które nie są na stałe montowane w urządzeniach, nie mają charakteru definitywnego. W związku z tym, w opinii MF, w sytuacji, gdy dana część zostanie wykorzystywana tylko do naprawy i wraca do magazynu, wydatki na jej nabycie nie mogą być ujęte jako koszt podatkowy.
Sprawa ostatecznie trafiła do NSA, który nie zgodził się ze stanowiskiem Ministra Finansów. W opinii Sądu, bez znaczenia dla uznania wydatków za koszty podatkowe jest fakt, że części po naprawie wracają do magazynu. Sam wydatek poniesiony na ich nabycie ma bowiem charakter definitywny i służy zachowaniu bądź zabezpieczeniu źródeł przychodów. W rezultacie, według NSA, sporny wydatek powinien być zakwalifikowany do kosztów podatkowych jako koszt inny niż bezpośredni.